Αν έχεις την επιχείρησή σου στο Google Maps, τότε ξέρεις:
Μια κριτική μπορεί να σε απογειώσει – ή να σε μπερδέψει τελείως.
Κάποιος μπορεί να βάλει 5 αστέρια για τον ήλιο στο παγκάκι απέξω.
Άλλος 1 αστέρι επειδή δεν βρήκε πάρκινγκ.
Η λύση δεν είναι ούτε να παρακαλάς, ούτε να το αφήνεις στην τύχη.
Η λύση είναι να ενεργοποιήσεις σωστά τους πελάτες σου.
Δες πώς:
1. Ζήτα την κριτική – με ανθρώπινο τρόπο
Μην περιμένεις ότι ο πελάτης θα αφήσει κριτική από μόνος του. Οι περισσότεροι δεν το κάνουν.
Αν όμως του το ζητήσεις σωστά και ευγενικά, οι πιθανότητες αυξάνονται.
Παράδειγμα:
«Αν σου άρεσε η εμπειρία μαζί μας, μια μικρή αξιολόγηση στο Google θα μας βοηθούσε πάρα πολύ. Παίρνει λιγότερο από 1 λεπτό και κάνει τεράστια διαφορά.»
Ιδανικά, στείλε και τον σύνδεσμο απευθείας. Κάνε το όσο πιο εύκολο γίνεται.
2. Δημιούργησε στιγμές που αξίζουν σχόλιο
Οι άνθρωποι δεν γράφουν κριτικές για κάτι “απλώς καλό”.
Γράφουν όταν κάτι τους εντυπωσιάζει ή τους ξαφνιάζει ευχάριστα.
Δημιούργησε απλές αλλά ιδιαίτερες στιγμές, όπως:
- Ένα ευχάριστο σημείωμα στη συσκευασία
- Μια μικρή έκπληξη (π.χ. ένα μπισκότο ή ευχαριστήριο μήνυμα)
- Ένα σχόλιο ή ατάκα που θα τους μείνει
Όταν ο άλλος νιώσει κάτι παραπάνω, θέλει να το μοιραστεί.
3. Φτιάξε κάρτα ή επιγραφή με QR code για το review
Βάλε στο ταμείο ή μέσα στο πακέτο μια μικρή κάρτα που να γράφει:
«Μας βρήκες στο Google; Άφησέ μας ένα review.
Αν πέρασες καλά, γράψ’ το. Αν όχι, πες το σε εμάς πρώτα.»
Βάλε QR code που οδηγεί απευθείας στη φόρμα αξιολόγησης.
Γρήγορο, άμεσο και χωρίς “δικαιολογίες” του τύπου “δεν το βρήκα”.
4. Απάντα σε όλες τις κριτικές – ειδικά τις θετικές
Μην αφήνεις τις θετικές κριτικές να μένουν χωρίς απάντηση.
Αν κάποιος γράψει “τέλεια εξυπηρέτηση, θα ξανάρθω”, απάντησε.
Παράδειγμα:
«Ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σας λόγια! Θα χαρούμε να σας ξαναδούμε σύντομα.»
Όταν άλλοι πελάτες βλέπουν ότι απαντάς με ευγένεια και ενδιαφέρον, νιώθουν πως η γνώμη τους μετράει.
5. Μετέτρεψε τους ευχαριστημένους πελάτες σε υποστηρικτές
Όταν κάποιος σου πει “είστε φοβεροί”, εκεί έχεις την τέλεια ευκαιρία.
Πες:
«Ευχαριστούμε πολύ! Αν έχεις ένα λεπτό, θα μας βοηθούσε πολύ να γράψεις και στο Google αυτό που μόλις μας είπες.»
Αν το ζητήσεις ειλικρινά και με χαμόγελο, δεν θεωρείται πίεση – είναι φυσική συνέχεια της σχέσης.
6. Ανταποκρίσου με ευγνωμοσύνη και χαρακτήρα
Μην βλέπεις τις κριτικές σαν αριθμούς. Είναι ανθρώπινες σχέσεις.
Αν κάποιος γράψει κάτι όμορφο, μπορείς να το αναδείξεις:
- Να κάνεις story με το σχόλιό του
- Να γράψεις μια προσωπική απάντηση
- Να του προσφέρεις κάτι συμβολικό
Αυτό ενισχύει τη σύνδεση και κάνει τους υπόλοιπους να σκέφτονται “αυτοί νοιάζονται”.
Συμπέρασμα
Οι καλές κριτικές στο Google δεν έρχονται από μόνες τους.
Έρχονται όταν:
- Δίνεις ποιοτική εμπειρία
- Ζητάς τη γνώμη με ευγένεια
- Διευκολύνεις τη διαδικασία
- Δείχνεις ευγνωμοσύνη σε όσους γράφουν
Αν έχεις 4,8 ή 4,9 αστέρια αντί για 5, μην αγχώνεσαι.
Η αυθεντικότητα και η φροντίδα είναι πιο σημαντικές από την τελειότητα.